SI VEIEM EL MÓN...

com un lloc on les classes socials sempre han existit i sempre existiran per molts esforços que fem com un lloc on les classes socials sempre han existit i algun dia deixaran d'existir gràcies als esforços de tots
com un lloc on cadascú s’ha d’espavilar per ell mateix i on ningú no et regala res com un lloc on cadascú ha de col·laborar amb els altres i on tots ens beneficiem de l'esforç comú.
com un lloc on el poder ha d’estar centralitzat i les directrius han d’emanar de la jerarquia com un lloc on el poder ha d'estar descentralitzat i els grups de base s'autogestionen

PROBABLEMENT PENSAREM QUE EDUCAR ÉS...

Una activitat al servei de l‘individu. Una activitat al servei del conjunt d'individus (comunitat, societat)
una activitat per perpetuar (conservar) els avenços aconseguits fins ara. una activitat per canviar la situació social i fer-la més justa
un privilegi, un dret irrenunciable
Preparar-se pel dia de demà Preparar-se pels reptes d’avui
feina de l’escola privada i que la pública ha d’arribar on aquesta no hi és feina d’un únic sistema d’ensenyament públic igual per a tots.

I QUE CONSISTEIX EN ...

Preparar als nois pel món que tenim Preparar els nois pel món que volem
instruir en habilitats tècniques Educar en l’autonomia i la socialització
preparar els individus per a la competència preparar les persones per a la convivència
forçar unes persones a fer el que no volen fer ensenyar unes persones a fer el que no poden fer
Fer-los anar on nosaltres sabem que els convé Desenvolupar les seves capacitats i fixar els límits del respecte per tal que decideixin què volen fer amb la seva vida

I PER TANT ÉS LÒGIC I COHERENT QUE...

Centrem l’ensenyament en el professor (El professor és el protagonista, qui sap els que li convé) Centrem l’ensenyament en l’alumne (L’alumne és el protagonista i qui ha de descobrir el que li convé)
Decidim el que ells han de fer Els ensenyem a decidir el que ells han de fer

I QUE HO FEM...

Segregant els que no responen als nostres plans Integrant i posant en cantacte amb els més capaços als que no se’n surten
Controlant externament els nois Ajudant-los a autocontrolar-se
Treballant amb grups com més homogenis millor Treballant amb grups com més diversos millor
Reprimint les seves accions errònies amb càstigs tipificats Acompanyant-los en la revisió del que no funciona i oferint-los alternatives
suspenent-los si no arriben al nivell independentment de l’esforç que facin suspenent-los si no s’esforcen tant com puguin independentment del nivell